Dyrebar last i kollektivtrafikken

Skal du bli mamma eller pappa, er sjansen stor for at du allerede lenge før fødselen har lest opptil flere tester over hvilke barneseter til bil som er best i test. Og vi bruker gjerne flere tusen kroner for å forsikre oss om at barnet vårt skal være godt sikret før vi tar dem med ut på veien.

På 70-tallet omkom det ca 100 barn i trafikken hvert år i Norge, i dag er det nesten ingen. En stor del av forklaringen på dette, er at barna i dag stort sett sitter godt festet i riktige bilstoler. Mange av oss voksne husker nok hvordan vi kunne sitte en haug med unger i baksetet på bilen, noen i setet, noen i oppe i hattehylla, kanskje noen nede på gulvet. Ingen hadde engang setebelter på. Dette ville nok neppe noen foreldre godtatt i dag. Vi tenker sikkerhet og vi vil sørge for at barna våre er så trygge som mulig.

Men dette er i bil … Hva når vi har barn med i kollektivtrafikk som buss eller taxi? Sikrer vi barna godt nok da?

Ifølge loven skal det finnes bilbelter i busser som er registrert etter 1999. Disse skal brukes av passasjerene. Loven skiller imidlertid ikke på trepunktsbelte og hoftebelte, begge deler er tillatt. Bybusser i klasse 1 er fortsatt unntatt fra loven om setebelter i buss. I disse bussene er det ikke krav til sikringsutstyr. Bybusser er alle innrettet med mange ståplasser for å gi hyppig mulighet for av- og påstigning og for å gi plass til flere mennesker. Klasse 2 busser er hovedsakelig innredet med seter, men har tilgang til ståplasser i midtgang. Her er det imidlertid setebelter for de som sitter.

Med andre ord … I buss ment for lengre distanser skal alle, inkludert barn være sikret. Men i bybuss er det ikke lovpålagt med noen form for sikring og man er heldig dersom man i det hele tatt får et sted å sitte i rushtrafikken. Heldigvis er det noen bussoperatører slik som Ruter som likevel velger å montere seler selv om dette ikke er lovpålagt.

På små barn vil ofte et ordinært bilbelte ofte komme for høyt opp på barnets hals. Derfor anbefales det at det i busser som transporterer barn, i tillegg til ordinært bilbelte blir brukt en sittepute slik vi kjenner den fra personbil. Puten vil gjøre at barnet sitter høyere og at sikkerhetsbeltet får riktig plassering på barnets overkropp.

Hvor mange har noensinne sett en slik pute på bussen? Sjåføren har kun ansvar for at barnet er sikret med sikkerhetsbelte, og en eventuell bilpute vil ofte bli foreldrenes ansvar å medbringe på bussen. Det blir plundrete og de færreste velger å gjøre dette.

Når det gjelder sikring av barn i minibuss-taxi gjelder de samme reglene som for bil, og det er det barnets vekt som avgjør hvilket sikringsutstyr som skal brukes. Alt godkjent utstyr er delt inn i vektklasser.

Det er selvfølgelig ikke mulig å oppbevare seter i alle størrelser i bilene. Skal du ha med små barn i taxi må du derfor oppgi dette når du bestiller, slik at sjåføren har med riktig utstyr tilpasset barnets vekt og alder. For arbeid og kjøring med å hente, levere og montere sete må du som kunde betale ekstra. Det er med andre ord ikke bare å praie en minibuss-taxi i gata, dette må planlegges.

Mange busselskaper har allerede valgt Sit Safe stoler for å sikre barn i bussen.  Sit Safe stolen er resultatet av en norsk idé, og som tok utgangspunkt i å etablere en barnestol med basis i et normalt buss-sete. Å klargjøre setet til et barn gjøres med kun en enkel håndbevegelse. Sit Safe stolen er alltid klar til bruk enten av et barn eller av en voksen, avhengig av hvilken vei setet er vippet.

Med Sit Safe sitter barnet trygt med ryggen mot kjøreretningen samtidig som det har god kontakt med mor eller far. Stolen er beregnet på barn opp til 18 kg. Ifølge Trygg Trafikk er det helt klart bakovervendt sikring som gir klart best sikkerhet for småbarn. Barn bør derfor sikres bakovervendt så lenge som mulig, og minst til de er fire år. Små barn har et stort og tungt hode i forhold til resten av kroppen, samtidig som muskulatur og beinbygning fortsatt er mindre utviklet enn hos større barn og voksne. Dette gjør barna svært mottakelige for nakkeskader dersom de sitter rettvendt ved en kollisjon.

Vi i Metrotek leverer Sit Safe til stadig flere busselskap i Norge. En av grunnene til at Sit Safe er så populært blant busselskapene er at stolen er så enkel i bruk, samtidig som det kan benyttes av voksne dersom det ikke benyttes av et barn. De slipper dedikerte seter til barn, setene kan brukes av alle.  I tillegg slipper bussjåføren å ha løse barnestoler liggende i bagasjerommet og som må hentes frem til stadighet. Sit Safe er et fullstendig gjennomtestet system – Alt i ett – Forovervendt sete for voksne og bakovervendt for barn, med 3 punkts sele for begge. Sit Safe barnestol er i dag godkjent for montering i alle typer busser i Norge. Sit Safe barnestol er også kompatibel med minibusser og taxier som kjører barn til skole og barnehage.